Czy bieganie jest dla każdego? Poznaj argumenty „przeciw”!

Zalety biegania zna niemal każdy. Jest to skuteczny sposób na wzmocnienie mięśni, spalenie wielu kalorii oraz poprawę samopoczucia. Należy jednak pamiętać, o potencjalnych zagrożeniach. Jogging nie jest dla każdego! Łatwo tutaj o kontuzję oraz urazy mechaniczne stawów. Mogłoby się wydawać, że jest to świetna aktywność dla osób odchudzających się. Okazuje się jednak, że osoby otyłe lub z dużą nadwagą powinny celować w zupełnie inne formy ruchu. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Zapoznaj się z dalszą częścią wpisu.

Nadmierne obciążenie stawów

Prawdą jest, że bieganie może nadmiernie obciążyć stawy. Z tego względu osoby borykające się ze zbędnymi kilogramami powinny zachować zdrowy rozsądek. Zwiększona masa ciała utrudnia chodzenie, a jogging jest przez organizm odczuwany o wiele intensywnie, niż u biegaczy z BMI  w normie. Oczywiście pierwsze dolegliwości ze strony stawów zwykle nie pojawiają się natychmiast. Warto jednak wiedzieć, że kolana mogą odmówić posłuszeństwa już po kilku tygodniach, a proces leczenia i rehabilitacji nie należy do łatwych. W przypadku otyłości szczególnie polecana jest jazda na rowerze – zarówno tradycyjnym, jak i stacjonarnym.

Ryzyko zwichnięcia kostki

Podczas biegania zachodzi wysokie prawdopodobieństwo zwichnięcia kostki. Powinny o tym wiedzieć osoby świeżo po kontuzji, które dopiero zaczynają dochodzić do siebie. Wszelkie urazy ze strony układu ruchu mogą powrócić ze zdwojoną siłą. Absolutną podstawą jest obranie właściwej techniki biegu. Niezwykle istotną rolę odgrywa tempo (warto monitorować pracę serca podczas aktywności). Niestety wielu amatorów rzuca się na głęboką wodę bez wcześniejszego przygotowania. Nie zaszkodzi skonsultować się z doświadczonym trenerem, który z pewnością udzieli niezbędnych wskazówek. Nie można również zapomnieć o obuwiu, które powinno skutecznie amortyzować stopę. Kostka musi znajdować się w stabilnym położeniu. Trzeba także zwrócić uwagę na podeszwę – najlepiej, aby była ona antypoślizgowa i przystosowana do konkretnego typu podłoża.