Work-life balance – zasady oraz korzyści

Work-life balance – zasady oraz korzyści

Bardzo duża ilość pracowników zastanawia się nad zmianą pracy ze względu na brak zrozumienia pracodawcy w kwestii wolnego czasu. Potrzebny jest on z oczywistych względów – życie prywatne. Jest kilka istotnych rzeczy w work-life balance, bądź koncepcji wlb, o których powinien wiedzieć każdy pracownik.

Co to jest work-life balance?

Work-life balance jest stanem zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Nie zaniedbujemy rodziny znajomych, a tym samym jesteśmy zadowoleni z kariery zawodowej. Niestety taka równowaga nie jest zależna od posiadanego stanowiska, czy zawodu. W work-life balanse najwięcej zależy od własnych priorytetów i zadowolenia.

Koncepcja zarządzanie czasem powstała już w latach 70.XX wieku, kiedy czas poświęcony pracy przełożył się na brak czasu na życie prywatne. Takie funkcjonowanie wyniszcza organizm, powoduje problemy ze zdrowiem, oraz wypalenie zawodowe. Może wpływać również na pogorszenie bądź utracenie relacji, znajomości z innymi ludźmi. W work-life balance najistotniejszą kwestią jest ustalenie właściwej ilości czasu poświęconego na pracę, życie towarzyskie, oraz rodzinne. Praca w weekendy oraz zostawanie po godzinach nie powinno być rutyną, gdyż negatywnie odbija się to na pozostałe aspekty życia.

Zasady koncepcji zarządzania czasem

Równowaga jest fundamentalną zasadą koncepcji wlb. Czas spędzony z rodziną oraz ze znajomymi, oraz czas spędzony w pracy powinien spełniać oczekiwania określonej osoby.  Niezależnie od wykonanego zawodu każdy pracownik powinien mieć prawo do czasu wolnego. Konieczność ciągłej dyspozycyjności w pracy i bycia pod telefonem koliduje z zasadami work-life balance. Niektórzy pomimo czasu wolnego, czy urlopu są zmuszeni kontaktować się z klientami, bądź też odpowiadać im na wiadomości. Zdarza się również zdalna kontrola procesów w firmie podczas urlopu. Zgodnie z OECD – Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju Polska jest na siódmym miejscu z 35 najbardziej zapracowanych państw.

Korzyści work-life balance dla obu stron

  • pracownik wypoczęty, jest bardziej efektywny i jest w stanie realizować więcej zadań w krótszym terminie (zwiększenie produktywności);
  • pracownicy, którzy oddzielają życie prywatne od zawodowego, są szczęśliwsi oraz mają większą satysfakcję z pracy;
  • pracownik ma możliwość rozwijania się w innych obszarach, co potrafi być przydatne w zawodzie;
  • jeśli pracownik jest dobrze traktowany, bardziej przykłada się do powierzonych mu zadań (dobry wizerunek pracodawcy, oraz uczciwość pracownika);
  • im mniejsza rotacja pracowników, tym koszty związane z rekrutacją są zerowe.

Dbałość o pracowników – work-life balance

  • zezwolenie pracownikowi, chociaż na jeden dzień pracy zdalnej pozwala na załatwienie jego spraw, oraz na spędzenie czasu z rodziną;
  • jeśli jest możliwość elastycznych godzin prac w firmie, warto rozważyć grafik pracownika i dać mu możliwość w wybranych dniach przychodzić godzinę, czy dwie później;
  • pracownik powinien sam sobie narzucić dni, kiedy urlop dla niego będzie odpowiedni;
  • warto wdrożyć tańsze karnety na siłownię, gdyż zdrowie pracownika jest bardzo istotne;
  • indywidualne spotkania z pracownikiem, rozmowa na temat jego pracy, samopoczucia itd.